Autor: Charly   ASTRA F Silnik C14NZ

Co i jak sprawdzić gdy silnik odmówi posłuszeństwa.

OPEL ASTRA F - Silniki C14NZ, X14NZ

Układ zapłonowy EZF-h: zapłon elektroniczny z czujnikiem Halla umieszczonym w rozdzielaczu zapłonu, z zaprogramowaną mapą kąta wyprzedzenia zapłonu.

Układ wtrysku paliwa Multec: układ z pojedynczym wtryskiwaczem, rozdział paliwa do poszczególnych cylindrów odbywa się w kolektorze dolotowym, podobnie jak to ma miejsce w silniku gaźnikowym.

Obroty biegu jałowego: 830 - 990 obr/min (nie regulowalne)

Kąt wyprzedzenia zapłonu: 10 stopni (nie zmienia się, a tylko koryguje ustawienie przy obrotach biegu jałowego po wymianie paska rorządu, bądź wyciąganiu aparatu zapłonowego)

 

Potrzebne przyrządy:
  1. Omomierz
  2. Woltomierz prądu stałego o zakresie co najmniej 20V
  3. Próbnik napięcia stałego tzw. LED Tester

Kolejność czynności:

  1. Układ zapłonowy:
  1. Kontrola iskry na świecy zapłonowej
  2. Kontrola przełącznika oktanów paliwa
  3. Kontrola cewki zapłonowej
  4. Kontrola wzmacniacza zapłonu (modułu zapłonowego)
  5. Kontrola czujnika położenia wału korbowego (czujnik Halla)
  1. Układ zasilania:
  1. Kontrola pompy paliwa
  2. Kontrola przekaźnika pompy paliwa
  3. Kontrola wtryskiwacza
  1. Czujniki i kontrola
  1. Kontrola czujnika położenia przepustnicy
  2. Kontrola czujnika ciśnienia bezwzględnego
  3. Kontrola silnika krokowego
  4. Kontrola czujnika temperatury cieczy chłodzącej do ECM
  5. Kontrola sondy Lambda
  6. Jednostka centralna ECM (Engine Control Module)

 

Kolejność zapłonu w cylindrach: 1 - 3 - 4 - 2

Rys.21

GÓRA

  1. Kontrola iskry na świecy zapłonowej  

 

Uwaga: Rozłączyć wtyk od wtryskiwacza aby zapobiec ewentualnemu zatruciu katalizatora poprzez zalanie nie spalonym paliwem. Można w zamian wyciągnąć bezpiecznik F2 od pompy paliwa.
  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Odłączyć jeden z przewodów wysokiego napięcia ze świecy zapłonowej
  • Podłączyć do wypiętego przewodu jakąś próbną świecę zapłonową
  • Trzymać tą świecę w odległości jakieś 6mm od masy (np. głowica silnika)
  • Pokręcić chwilowo rozrusznikiem
  • Patrzeć czy przeskakuje iskra wysokiego napięcia od świecy do masy i czy jest ona mocna
  • Powtórzyć czynność dla pozostałych trzech przewodów wysokiego napięcia

Rys.22

GÓRA

  2. Kontrola korektora oktanowego  

 

Pomiar oporności pomiędzy stykami wtyczki - Rys.23
Dane techniczne
Zaciski wtyczki Oporność
B i C - 91 octan 0 Ω
A i B - 95 octan 220 Ω

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Wyciągnąć wtyczkę kodującą
  • Zmierzyć oporność na zaciskach wtyczki

Rys.23

GÓRA

  3. Kontrola cewki wysokiego napięcia  

 

Kontrola napięcia zasilania - Rys.1

Dane techniczne

Zacisk wtyczki Napięcie
Pomiędzy 15 a masą Napięcie akumulatora 12 V

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Odłączyć wtyczkę od cewki zapłonowej
  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie ON
  • Sprawdzić napięcie pomiędzy zaciskiem 15 wtyczki a masą

 

Kontrola oporności uzwojenia pierwotnego - Rys.2/1
Dane techniczne
Zaciski cewki Oporność
1 i 15 0,3 - 0,6 Ω

 

Kontrola oporności uzwojenia wtórnego - Rys.2/2
Dane techniczne
Zaciski cewki Oporność
1 i zacisk wysokiego napięcia Około 5000 Ω

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Odłączyć wtyczkę od cewki zapłonowej
  • Odłączyć przewód wysokiego napięcia od cewki zapłonowej
  • Sprawdzić oporność pomiędzy zaciskami cewki wysokiego napięcia

 

Rys.1 Rys.2

 

GÓRA

  4. Kontrola wzmacniacza zapłonu  

 

Sprawdzić połączenie z masą - Rys.3
Dane techniczne
Zacisk wtyczki Oporność
Pomiędzy 2 a masą 0 Ω

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Odłączyć wtyczkę od modułu zapłonowego
  • Zmierzyć oporność pomiędzy zaciskiem wtyczki a masą

 

Kontrola napięcia zasilania - Rys.3
Dane techniczne
Zacisk wtyczki Napięcie
Pomiędzy 3 a masą Napięcie akumulatora

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Odłączyć wtyczkę od modułu zapłonowego
  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie ON
  • Zmierzyć napięcie pomiędzy zaciskiem wtyczki a masą

 

Kontrola impulsów zapłonowych - Rys.3
Dane techniczne
Zaciski wtyczki LED
2 i 4 (+LED Testera) Błyskanie

 

Uwaga: Rozłączyć wtyk od wtryskiwacza aby zapobiec ewentualnemu zatruciu katalizatora poprzez zalanie nie spalonym paliwem. Można w zamian wyciągnąć bezpiecznik F2 od pompy paliwa.
  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Odłączyć wtyczkę od modułu zapłonowego
  • Podłączyć LED Tester pomiędzy styki wtyczki
  • Pokręcić chwilowo rozrusznikiem
  • Sprawdzić czy błyska dioda LED
  • Jeżeli dioda nie błyska, sprawdzić czujnik położenia wału korbowego w aparacie zapłonowym

Rys.3

 

GÓRA

  5. Kontrola czujnika położenia wału korbowego  

 

Kontrola napięcia zasilania - Rys.4
Dane techniczne
Zaciski wtyczki Napięcie
1 (czarno/żółty) i 3 (brązowy) Napięcie akumulatora
2 (niebiesko/czarny) i 3 (brązowy) Około 11,5 V

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Odłączyć wtyczkę od aparatu zapłonowego
  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie ON
  • Zmierzyć napięcie na zaciskach wtyczki

 

Kontrola impulsów z czujnika - Rys.5
Dane techniczne
Zaciski wtyczki LED
2 (niebiesko/czarny) i 3 (brązowy) Błyskanie

 

Uwaga: Rozłączyć wtyk od wtryskiwacza aby zapobiec ewentualnemu zatruciu katalizatora poprzez zalanie nie spalonym paliwem. Można w zamian wyciągnąć bezpiecznik F2 od pompy paliwa.
  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Nie rozłączać wtyczki od aparatu zapłonowego
  • Podłączyć LED Tester do zacisków od strony przewodów (+LED Testera na zacisk 2)
  • Pokręcić chwilowo rozrusznikiem
  • Sprawdzić czy błyska dioda LED

 

Rys.4 Rys.5

 

 

GÓRA

  6. Kontrola pompy paliwowej  

Sprawdzić działanie pompy - Rys.7

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie ON
  • Pompa paliwowa powinna się uruchomić na około 3 sekundy i wyłączyć
  • Jeżeli pompa się nie włącza, wyłączyć zapłon
  • Wyjąć przekaźnik pompy
  • Mostkować styki 4 i 8 Rys.7 w podstawce przekaźnika
  • Pompa powinna ruszać
  • Jeżeli pompa nie rusza, zdjąć wtyczkę przy pompie i tam badać czy podczas zwierania dochodzi napięcie

 

Kontrola ciśnienia paliwa - Rys.6
Dane techniczne
Ciśnienie Wartość
Ciśnienie przychodzące do wtryskiwacza 0,7 - 0,8 bar

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Podłączyć manometr poprzez trójnik do układu zasilania paliwem
  • Uruchomić silnik
  • Pozostawić silnik na obrotach biegu jałowego
  • Odczytać wartość ciśnienia na manometrze

 

Kontrola wydajności pompy paliwowej - Rys.7
Dane techniczne
Objętość Wartość
Ilość paliwa pompowanego w ciągu 60 sek 1,4 litra

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Odłączyć wężyk zasilający wtryskiwacz Rys.6 i włożyć jego koniec do naczynia tak jak jest to pokazane na foto
  • Wyjąć przekaźnik pompy paliwa
  • Zmostkować w podstawce styk 30(gruby czerwony) ze stykiem 87 (4 i 8 na Rys.7)
  • Pozostawić pompę pracującą przez 1 minutę
  • Zobaczyć ile paliwa w tym czasie pompa napompowała
  • Jeżeli pompa podała mniej paliwa , wymienić filtr paliwa
  • Jeżeli dalej ilość paliwa nie wzrasta, zainteresować się pompą

 

Rys.6 Rys.7

 

Badanie wydajności pompy paliwowej

GÓRA

  7. Kontrola przekaźnika pompy paliwa  

 

Kontrola działania przekaźnika - Rys.8
Dane techniczne
Styki przekaźnika Stan napięcia na cewce Oporność
30 i 87 Brak napięcia
30 i 87 Podane napięcie (+86, -85) 0 Ω

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Wyjąć przekaźnik pompy paliwa
  • Podłączyć omomierz do zacisków 30 i 87 przekaźnika
  • Zmierzyć oporność styku przkaźnika
  • Podać napięcie z akumulatora na styki 86 i 85
  • Zobaczyć czy przekaźnik klapie i zwiera styki poprzez odczyt oporności pomiędzy 30 i 87

 

Kontrola napięcia zasilania przekaźnika - Rys.9
Dane techniczne
Styki w podstawce Wyłącznik zapłonu Napięcie
4 i masa OFF i ON Napięcie akumulatora
2 i masa ON Napięcie akumulatora (chwilowo)

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Wyjąć przekaźnik pompy paliwa
  • Zmierzyć napięcie pomiędzy stykami przekaźnika a masą
  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie ON
  • Zmierzyć napięcie pomiędzy stykami przekaźnika a masą

 

Rys.8 Rys.9

GÓRA

  8. Kontrola wtryskiwacza  

 

Pomiar oporności cewki wtryskiwacza - Rys.10
Dane techniczne
Oporność 1,4 - 2 Ω

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Rozłączyć wtyczkę wtryskiwacza
  • Zmierzyć oporność pomiędzy stykami wtryskiwacza

 

Kontrola napięcia zasilania - Rys.11
Dane techniczne
Styki we wtyczce Napięcie
B(czarny) i masa Napięcie akumulatora

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Rozłączyć wtyczkę wtryskiwacza
  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie ON
  • Zmierzyć napięcie między stykiem wtyczki a masą

 

Rys.10 Rys.11

 

 

Kontrola przychodzącego sygnału z ECM - Rys.12
Dane techniczne
Styki we wtyczce LED
B(czarny)(+LED Testera) i A(niebieski) Błyskanie

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Rozłączyć wtyczkę wtryskiwacza
  • Podłączyć LED Tester pod styki wtyczki Rys.12
  • Pokręcić chwilowo rozrusznikiem
  • Sprawdzić czy błyska dioda LED

Rys.12

 

GÓRA

  9. Kontrola czujnika położenia przepustnicy  

 

Kontrola oporności czujnika - Rys.13
Dane techniczne
Styki czujnika Położenie Oporność
A i B - 4000 - 9000 Ω
B i C Przepustnica zamknięta 1000 - 3000 Ω
B i C Przepustnica całkowicie otwarta 5000 - 10000 Ω

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Rozłączyć wtyczkę czujnika
  • Zmierzyć oporność pomiędzy stykami czujnika

 

 

Kontrola połączenia z masą - Rys.14
Dane techniczne
Styki wtyczki Oporność
B i masa 0 Ω

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Rozłączyć wtyczkę czujnika
  • Zmierzyć oporność pomiędzy stykiem wtyczki a masą

 

Kontrola napięcia zasilania - Rys.14
Dane techniczne
Styki wtyczki Napięcie
A i B Około 5 V

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Rozłączyć wtyczkę czujnika
  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie ON
  • Zmierzyć napięcie pomiędzy stykami wtyczki

 

Rys.13 Rys.14

 

GÓRA

  10. Kontrola czujnika ciśnienia bezwzględnego  

 

Skontrolować czy nie jest dziurawy wężyk podciśnieniowy dochodzący do czujnika.

Kontrola napięcia zasilania czujnika - Rys.15
Dane techniczne
Styki wtyczki Napięcie
C i masa Około 5 V

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Rozłączyć wtyczkę czujnika
  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie ON
  • Zmierzyć napięcie pomiędzy stykiem wtyczki a masą

 

Kontrola działania czujnika - Rys.15
Dane techniczne
Styki czujnika podłączonego Napięcie
B i masa O,8 - 1,7 V

 

  • Nagrzać silnik do normalnej temperatury pracy
  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Nie rozłączać wtyczki od czujnika
  • Podłączyć woltomierz pod styk czujnika i masę
  • Uruchomić silnik i pozostawić na obrotach biegu jałowego
  • Zmierzyć napięcie pomiędzy stykiem czujnika i masą

Rys.15

GÓRA

  11. Kontrola silnika krokowego  

 

Zmierzyć oporność cewek silnika - Rys.16
Dane techniczne
Styki silnika Oporność
A i B 50 - 65 Ω
C i D 50 - 65 Ω

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Rozłączyć wtyczkę silnika krokowego
  • Zmierzyć oporność pomiędzy stykami silnika

Rys.16

GÓRA

  12. Kontrola czujnika temperatury cieczy chłodzącej  

 

Kontrola oporności czujnika przy różnych temperaturach - Rys.17
Dane techniczne
Temperatura Oporność
20 oC Około 2950 Ω
40 oC Około 1450 Ω
70 oC Około 500 Ω
100 oC Około 320 Ω

 

  • Zlikwidować ciśnienie w układzie chłodzenia i spuścić odpowiednią ilość cieczy
  • Wykręcić czujnik z silnika
  • Podgrzewać w naczyniu i mierzyć oporność w odpowiednich temperaturach

Rys.17

GÓRA

  13. Kontrola sondy Lambda  

 

Kontrola sygnału z sondy - Rys.18(1)
Dane techniczne
Napięcie Zmiany od 0,2 - 1 V

 

  • Uruchomić silnik i rozgrzać do normalnej temperatury pracy
  • Wyłącznik zapłonu w pozycję OFF
  • Nie rozłączać wtyczki przewodu od sondy
  • Podłączyć przewody multimetru cyfrowego, a lepiej oscyloskopu pomiędzy przewód sondy Lambda a masę
  • Uruchomić silnik, zwiększyć obroty do około 2000obr/min i obserwować czy zachodzą zmiany napięcia w podanym zakresie
  • Pozostawić silnik na parę minut na wolnych obrotach i znowu obserwować zachodzące zmiany napięcia
  • Powtórzyć wyżej opisane czynności kilkakrotnie, upewniając się że zachodzą zmiany napięcia, co świadczy o tym że sonda pracuje

Ja pomiarów dokonywałem za pomocą oscyloskopu analogowego ustawionego na zakresie pomiaru napięć stałych 0,2V/dz i zaobserwowałem około 30 zmian napięcia w podanym wyżej zakresie w ciągu 1 minuty.

 

Kontrola napięcia zasilania - Rys.18(2)
Dane techniczne
Napięcie 0,35 - 0,55 V

 

  • Silnik zimny lub ciepły to jest obojętne
  • Wyłącznik zapłonu w pozycję OFF
  • Rozłączyć wtyczkę przewodu do sondy
  • Wyłącznik zapłonu w pozycję ON
  • Zmierzyć napięcie w gniazdku od strony ECM

Rys.18

GÓRA

  14. Jednostka sterująca ECM  

 

Pomiarów dokonywać po odkręceniu modułu zapłonowego, od strony przyłączonych przewodów do wtyczek, po odwróceniu całego modułu tak, aby wtyczka większa była z lewej, a mniejsza z prawej strony, tak jak to jest pokazane na foto poniżej.
Kody błędów przed pomiarami muszą być skasowane poprzez wcześniejsze odłączenie akumulatora na minimum 60 sek.

 

Kontrola napięcia zasilania - Rys.19
Dane techniczne
Styki Zapłon Napięcie
B1 i masa OFF Napięcie akumulatora
C16 i masa OFF Napięcie akumulatora
A6 i masa ON Napięcie akumulatora

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Nie rozłączać wielowtyków od ECM
  • Zmierzyć napięcie w odpowiednich punktach przy odpowiedniej pozycji wyłącznika zapłonu

 

Kontrola połączenia z masą - Rys.19
Dane techniczne
A12 i masa 0 Ω
B3 i masa 0 Ω
D1 i masa 0 Ω
D6 i masa 0 Ω

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Rozłączyć wielowtyki od ECM
  • Zmierzyć oporność pomiędzy odpowiednimi stykami a masą

Rys.19

Uwaga: Wielowtyki pokazane od strony przyłączonych drutów

GÓRA

ASTRA F Silnik C14NZ   Ostatnia aktualizacja: 10.02.07