OPEL ASTRA

Kilka praktycznych uwag odnośnie kontroli zastosowanych urządzeń w niektórych silnikach samochodów Astra F.

Aby dokonać kontroli urządzeń elektrycznych w samochodzie, dobrze jest się wyposażyć w kilka niezbędnych urządzeń kontrolno pomiarowych. Do sprawdzania ciągłości przewodów i pomiaru rezystancji potrzebny będzie omomierz, do sprawdzania wartości napięć woltomierz (jedno i drugie najlepiej zastąpić miernikiem uniwersalnym), do sprawdzania obecności impulsów zapłonowych i impulsów na wtryskiwaczu przyda się własnej konstrukcji wskaźnik napięcia zwany LED Testerem, którego opis znajduje się w dziale AUTO. Do sprawdzenia poprawnego działania sondy Lambda, przydałby się oscyloskop lub multimetr cyfrowy.
Wszystkie opisane tu kontrole i pomiary dokonałem sam osobiście, tak że nie jest to wydumana teoria, lecz praktyka, którą dzielę się z innymi użytkownikami tych samochodów, a w szczególności moimi kolegami z Forum Użytkowników Opel Astra, których w tym miejscu serdecznie pozdrawiam !

 

Opisy i przeprowadzone badania:

Co i jak sprawdzić gdy nie można uruchomić silnika:

MiniKompOpel - na wyświetlaczu DID/TID, Astra F, Corsa B:

 

Parę zdjęć mojej Astry F HB3D, silnik C14NZ, '92

 

GÓRA

  Alternator  

Schemat podłączenia alternatora do instalacji samochodowej

Widok alternatora z przykręconym regulatorem napięcia.

Regulator napięcia alternatora.

Po włączeniu silnika napięcie mierzone na zaciskach akumulatora powinno zawierać się w granicach 13,5 do 14,5V i nie powinno wzrastać wraz ze zwiększaniem prędkości obrotowej silnika.

 

GÓRA

  Rezystor dmuchawy  

 

Dmuchawa nawiewu powietrza jest włączana poprzez wyłącznik prędkości obrotowej i szeregowo podłączony specjalnie do tego celu skonstruowany rezystor umieszczony przy jej silniku. Zamieszczony rysunek pokazuje wartości oporników i prądów dla poszczególnych prędkości.

Schemat podłączenia dmuchawy w samochodzie

 

Widok uszkodzonego rezystora dmuchawy nawiewu powietrza i schemat montażowy.

Widok nowego rezystora dmuchawy nawiewu powietrza.

GÓRA

  Podłączenie radioodbiornika  

 

Podłączenie radioodbiornika w samochodzie Opel Astra F, złączki i kolory przewodów.

Ta rozpiska złącz i kolorów przewodów pomoże nam w podłączeniu radia w naszym samochodzie nawet wtedy, gdy są obcięte oryginalne złącza. Wyświetlacz DID różni się tylko tym od TID że nie posiada wyświetlacza temperatury. Obydwa wyświetlacze pokazują datę albo po włączeniu radia jego funkcje i osobny wyświetlacz godzinę. TID jak zaznaczyłem wcześniej posiada jeszcze trzeci wyświetlacz który pokazuje temperaturę zewnętrzną. Tak więc DID (to pierwsze D od dual), posiada podwójny wyświetlacz, a TID (to T od triple), posiada potrójny wyświetlacz.

 

D - Złącze wyświetlacza DID lub TID

  1. Zasilanie +12V (czerwony)
  2. Temperatura, masa (niebieski) w DID brak
  3. Zasilanie, masa (brązowy)
  4. Temperatura, sygnał (niebiesko-biały) w DID brak
  5. Zapłon +12V (czarny)
  6. Podświetlanie (szaro-zielony)
  7. Regulacja oświetlenia (szaro-czarny)
  8. Z radia +12V, sygnał dla wyświetlacza (czerwono-biały) w DID (czerwono-szary)
  9. Sygnał SCL z radia (brązowo-czerwony) w DID (brązowo-biały)
  10. Sygnał MRQ z radia (brązowo-szary) w DID (brązowo-biały)
  11. Sygnał SDA z radia (brązowo-czarny) w DID (brązowo biały)
  12. Sygnał dystansu z prędkościomierza (niebiesko-czerwony) w DID brak

 

C - Złącze sterujące (funkcje zależą od modelu radia)

  1. Sygnał SDA dla wyświetlacza (brązowo-czarny) w DID (brązowo-biały)
  2. Sygnał SCL dla wyświetlacza (brązowo-czerwony) w DID (brązowo-biały)
  3. -
  4. Sygnał MRQ dla wyświetlacza (brązowo-szary) w DID (brązowo-biały)
  5. Masa sygnałowa (brązowy)
  6. -
  7. Wyjście prawy przód
  8. Wyjście prawy tył
  9. Wyjście lewy przód
  10. Wyjście lewy tył

 

B - Złącze głośników

  1. Głośnik prawy tylny + (biały)
  2. Głośnik prawy tylny - (biało-brązowy)
  3. Głośnik prawy przedni + (żółty)
  4. Głośnik prawy przedni - (żółto-brązowy)
  5. Głośnik lewy przedni + (niebieski)
  6. Głośnik lewy przedni - (niebiesko-brązowy)
  7. Głośnik lewy tylny + (zielony)
  8. Głośnik lewy tylny - (zielono-brązowy)

 

A - Złącze zasilania

  1. Głośność zależna od prędkości jazdy (niebiesko-czerwony)
  2. -
  3. Wyciszanie radia sygnałem z telefonu
  4. Po stacyjce +12V (czarny)
  5. Sterowanie anteną automatyczną, zasilanie wzm. antenowego (czarno-biały), sygnał dla wyświetlacza +12V (czerwono-szary)
  6. Podświetlenie klawiszy radia (szaro-zielony)
  7. Zasilanie +12V (czerwony)
  8. Zasilanie, masa (brązowy)

GÓRA

  Zakładanie TID-a w miejsce DID-a  

 

Jak pisałem wcześniej, wyświetlacz TID posiada trzeci wyświetlacz, którego nie posiada DID, do wyświetlania temperatury zewnętrznej.
Co należy zrobić, aby zastąpić wyświetlacz DID wyświetlaczem TID i mieć na nim wyświetlaną temperaturę panującą na zewnątrz pojazdu?

Nowsze samochody, fabrycznie wyposażone w TID-y, mają w przednim zderzaku po jego lewej stronie zabudowany czujnik temperatury. My tego czujnika nie posiadamy, więc musimy go nabyć i zabudować. Czujnik taki można kupić na Allegro, ale jego cena wynosi około 25zł. Z powodzeniem można go zastąpić termistorem NTC o wartości 4,7kΩ, który kosztuje około 1,50zł. Przylutowujemy do niego dwa odpowiedniej długości przewody (żeby starczyły od miejsca jego zabudowania do wyświetlacza) i nakładamy na niego kawałek koszulki termokurczliwej. Przewody te musimy podłączyć do pinów nr 2 i 4 złącza wyświetlacza.
Jak widać na fotografii zamieszczonej obok (jest to złącze wyświetlacza DID), w złączu tym nie ma potrzebnych styków nr 2 i 4. Nie ma także styku nr 12, ale o tym potem. Przecinamy opaskę zaciskową, otwieramy plastykową obudowę złącza i wkładamy potrzebne nam goldpiny typu żeńskiego z wcześniej przylutowanymi do nich przewodami idącymi od czujnika temperatury.

Jak nadmieniłem wyżej (o tym potem), aby wyświetlacz (po wciśnięciu i przytrzymaniu przez parę sekund obydwu przycisków wyświetlacza) pokazywał nam jeszcze prędkość (do 53km/h) potrzeba będzie jeszcze założyć do wtyku wyświetlacza styk nr 12 i połączyć go ze stykiem nr 1 złącza zasilania "A" radioodbiornika, czyli podciągnąć sygnał dystansu jak to jest tutaj pokazane.

Po złożeniu plastykowej obudowy złącza wyświetlacza i założeniu nowej opaski zaciskowej wkładamy wtyczkę do TID-a i mamy w pełni funkcjonalny wyświetlacz TID zamiast DID.

GÓRA

  Problemy z wyświetlaczami DID/TID  

 

W związku z licznymi przeróbkami przez właścicieli Opli, a mianowicie zakładanie TID-a lub DID-a zamiast zegarka, wymiana DID-a na TID-a, zakładanie radioodbiorników innych niż przystosowane do współpracy z oplowskimi wyświetlaczami itp. zdarza się niejednokrotnie brak podświetlenia wyświetlacza lub jego nie przygasanie po włączeniu świateł. Wychodząc naprzeciw tym problemom poniżej podaję jakie napięcia i na których pinach są za to odpowiedzialne.

Stacyjka jest włączona.
Podanie napięcia +12V na pin 6 wyświetlacza powoduje jego zgaśnięcie.
Podanie napięcia +12V na pin 6 i 7 wyświetlacza powoduje jego przygaśnięcie.
Normalnie jest tam podawane +12V po przekręceniu wyłącznika świateł, z tym, że na pin 6 bezpośrednio z wyłącznika świateł, a na pin 7 poprzez regulator natężenia podświetlenia.

Jeżeli natomiast po zainstalowaniu radia innego niż oplowskie, po jego załączeniu zniknie nam data z wyświetlacza, to trzeba odciąć kabelek od pinu nr 8 wyświetlacza. Jednym słowem na pinie nr 8 nie może być napięcia 12V.

GÓRA

OPEL ASTRA   Ostatnia aktualizacja: 10.02.07